Facebook e-ticaret işinde:
Facebook Shops ile işletmeler ürünlerini direkt kullanıcılara satacak
Facebook, işletmelerin online olarak mağazalarını açabilecekleri ve bu mağazalar üzerinden direkt olarak Facebook ve Instagram kullanıcılarına satış yapabilecekleri platformu hizmete sundu.
Facebook milyarlarca kullanıcısına sevdikleri şeyleri takip etme, beğenme ve yeni şeyler keşfetme imkanı sunuyor. Elbette bunun en büyük etkisi e-ticaret alanında oluyor, fotoğraflarda beğendiğinizi satın almak istediğinizde sizi farklı kanallar bekliyor. Facebook daha önce zaman zaman konuştuğumuz e-ticaret hamlesini ise şimdi yapıyor. Zaten “Shop Now” butonu ile Instagram’da online satış yapan işletmelere el veren, Facebook Marketplace ile satış yapmak isteyenleri kullanıcıları birbirine bağlayan Facebook, şu anda daha büyük işin içine giriyor.
Hatta kısaca baştan özetlemek gerekirse, artık Facebook, Amazon’a bile rakip bir şirket haline geldi. Zira küçük işletmeler tıpkı Facebook ya da Instagram sayfasının içeriklerini yönetir gibi, Facebook Shops üzerinden açacağı mağazaları da yönetmeye başlayacak. Şirket, işletmere inanılmaz bir e-ticaret altyapısı desteği sağlamayı garantiliyor. Bu hamlenin Facebook’tan gelmesi de oldukça önemli, elbette sadece Facebook değil, Instagram’ın işin içinde olduğunu belirtmemiz gerekiyor. Hatta bir müşteri ile işletmenin arasındaki iletişim de çoklu kanallar üzerinden gerçekleşmesine rağmen konsolide olmuş olacak. Yani WhatsApp, Messenger ya da Instagram mesajlarıyla bile olsa müşteri ile işletme her kanaldan iletişimde kalabilecek.
İlk etapta hizmet ABD ile ve elbette ki sınırlı sayıda kullanıma açıldı. Facebook’un basın bültenin bahsettiği üzere bir diğer amaç da şu sıralar zor günlerden geçmekte olan küçük işletmelere yardımcı olmak. Ancak büyük markaların ya da ciddi e-ticaret gücü olan markaların da Facebook Shops’da yer alması, pazar yeri modeliyle faaliyet eden ve küçük işletmelere kendi bünyesinde yer veren büyük e-ticaret markalarına, başta da Amazon’a yaramayabilir.
Facebook’un paylaştığı bilgilere göre kullanıcılar Facebook Shop aracılığıyla açılan mağazalara, işletmelerin Facebook sayfaları ya da Instagram profilleri aracılığıyla ulaşabilecek. Yine aynı şekilde reklamlar ve hikayeler aracılığıyla da buraya trafik sağlanacak. Bu şu demek, artık Facebook kendi bünyesinde mağaza açan işletmelerden bir de işletmelerini pazarlaması için reklam parası kazanmaya başlayacak. Üstelik trafik de Facebook ve Instagram’da kalacak ve müşteri herhangi bir başka kanala yönlendirilmeyecek. Bu bahsettiğim şey, deneyim anlamında da olumlu bir gelişme. Bir ürün almak istediğinizde Instagram ya da Facebook uygulamasından çıkmadan satın almanız ve siparişi bitirmek kullanıcılar açısından güzel bir deneyim.
Facebook ve Instagram aynı zamanda, ürün ve yeni markalar keşfetmek için de bir platform haline gelmeyi istediğini açıkça dillendiriyor. Aynı şekilde Instagram Shop ile de Instagram’a yeni bir “Shop” sekmesi ekleneceğini öğreniyoruz. Aynı artık Instagram da bir e-ticaret uygulamasına dönüşecek.
Ayrıca şu anda pek çok kullanıcının ekmek yediği bir sektör haline gelen Instagram reklamlarının da yapısı böylece değişecek. Çünkü hem Facebook hem de Instagram bu kullanıcıların kendi platformunda kalmasını istiyor. Mesela canlı yayınlarda artık işletmeler, göstermek istedikleri ürünü gerçek zamanlı olarak Instagram’daki canlı yayınlarına koyabilecek. Bu özellik şimdilik test aşamasında. Ancak bu özelliğin influencer’lara da açılması söz konusu olacağını düşünürsek, markalarla işbirlikleri artık biraz daha ilginç bir hal almaya başlayacak.
Bu arada Facebook ve Instagram, Instagram Shops ile birlikte baştan sıfırdan bir e-ticaret altyapısı sunamayacak işletmeleri de düşünmüş. Bu anlamda programın partnerleri arasında Shopify, BigCommerce ve WooCommerce da yer alıyor. Bu ortaklıkla birlikte işletmeler buradaki mevcut e-ticaret sitelerini, Facebook Shops’a entegre edebilecek.
Sanırım yıllar önce sosyal ticaret kelimesinin dillere destan olduğu dönem geri gelecek. Zira çünkü artık satın alma alışkanlıklarının da daha iyi bilinmesiyle birlikte, Facebook’un e-ticaret platformu ürünlere ve bu ürünlerin reklamlarını yapmak isteyen işletmelere daha çok seçenek sunacak. Aynı şekilde Facebook’un reklam gelirlerini de bu vesileyle artırması içten bile değil.
Kaynakça: Webrazzi